• te luid geluid is uit
  • motorgeluid
  • motorclubs
  • media
  • te luid geluid is uit
  • motorgeluid
  • motorclubs
  • media

MOTORGELUID

Geluid is een lastige materie. Als motorrijder heb je daar nogal eens mee te maken, zeker als je in discussie gaat met mensen die motorgeluid als overlast ervaren. Goed om er meer van te weten.

WAT IS WAAR?

Het uitlaatgeluid dat jou als muziek in de oren klinkt, kan anderen kwaad maken. Als die kwaaie mensen zich in het onderwerp 'geluid' gaan verdiepen, zetten ze de waarheid nogal eens naar hun hand.
Dan stellen ze bijvoorbeeld dat 3 dB erbij twee keer zoveel lawaai is. Of dat een motorfiets makkelijk 32 keer zo hard klinkt als een auto. Allebei niet waar, natuurlijk. Als een toename van 3 dB twee keer zo hard zou klinken, zou er geen voetbalstadion meer overeind staan.


Meer weten 

Als motorrijder is het handig om in zulke gesprekken te weten hoe het zit. In onderstaande artikelen lees je het hele verhaal, inclusief informatie over geluidsmetingen en sancties. Hoe werkt het nou echt, met die decibellen? Wat kost het je als je bij een geluidscontrole boven de limiet zit? Wat kan je doen om minder geluid te maken?

Motorgeluid: de oppositie gefileerd
Motorgeluid: decibellen uitgelegd
Motorgeluid: de positie van de politie
Motorgeluid: sancties
Motorgeluid: mag het wat zachter?
Alles over uitlaatgeluid (MotoPlus) 

COLOFON

Initiatief en coördinatie 
Motorrijdersactiegroep MAG

Contact
info@teluidisuit.nl

Concept 
MAG, MotoPlus & MotoShare

Publiciteit

MotoShare

Website
Bart Verhoeven | Motor.NL

Logo
KNMV

Het convenant is opgesteld door de MAG in samenspraak met MotoPlus, MotoShare, KNMV, LOOT en Motor.NL.